Åtgärd vid tvistig fordran

Hej!

Har överklagat en parkeringsbot och har fått avslag 2 gånger och nu skriver de så här:

"Vid ytterligare invändning eller utebliven betalning kommer vi att betrakta ärendet som tvistigt och vidta åtgärder utifrån detta."

Texten känns faktiskt lite hotfull. Vad kan detta innebära? Det är egentligen inte pengarna jag strider för, utan mer principen. Finns det risk för att jag hamnar in en civilrättslig prövning och blir ålagd att betala rättigångskostnar eller dyligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Sannolikt menar bolaget att de kommer att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. En sådan ansökan kan sedan leda till att Kronofogden ger ett utslag, vilket i sin tur kan ligga till grund för kronofogdens senare indrivning av skulden, exempelvis genom utmätning (3-4 kap. utsökningsbalken).

Du kan förhindra att Kronfogden ger ett sådant utslag genom att bestrida ansökningen. När väl bolaget har lämnat in sin ansökan till kronofogden kommer du att begäras yttra dig om saken (25 § lag om betalningsföreläggande och handräckning), och du ska i så fall inge ditt bestridande skriftligen till myndigheten inom den tid du förelagts svara (31 §). Notera att kronofogden aldrig kan ge ett utslag i en fråga som den ena parten har bestridit. Ditt bestridande kommer istället att delges bolaget, vilka i så fall kan välja att ta saken till domstol (33 §).

Vad gäller rättegångskostnader gäller som huvudregel att den som förlorar betalar motpartens kostnader (18 kap. 1 § rättegångsbalken). Eftersom det rör sig om en parkeringsbot bör dock beloppet vara så litet att ett undantag till denna huvudregel blir tillämplig. Ersättningen för rättegångskostnader får då bland annat endast täcka kostnaden för högst en timmes rättslig rådgivning. Du hittar en uttömmande lista på vad rättegångskostnaderna får avse i 18. kap. 8 a § rättegångsbalken.

Vidare information om betalningsföreläggande hittar du på Kronofogdens hemsida https://www.kronofogden.se.

Mvh

Joakim KarlssonRådgivare