Återtagandeförbehåll vid köp av begagnad bil

Jag har köpt en begagnad bil på avbetalning av en bilfirma som också är kreditgivare. Bilens kostade 150 000 kr. Nu har jag kommit på obestånd och ligger efter med avbetalningarna på bilen, så nu vill bilfirman återta bilen.

Har dom rätt till det?

Jag har betalat 40 000 kr på lånet och gett en kontantinsatts på 30 000 kr. Marknadsvärdet på bilen är nu ungefär 100 000 kr.

Hur mycket i kronor kan jag få tillbaka av firman?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag antar att du har köpt denna bil i egenskap av en privatperson, i vilket fall konsumentkreditlagen (KkrL) blir tillämplig. Att din kontantinsats legat på 30 000 kr för en bil på 150 000 kr stämmer överens med lagen, se 28§ KkrL.

Ifall kreditgivaren, det vill säga bilfirman, ska kunna ta tillbaka bilen på grund av dina uteblivna betalningar (ett sk. återtagandeförbehåll) finns det ett krav på att detta måste ha avtalats om vid avtalets ingående. Alltså när du ingick avtalet om bilens köp, detta återfinns i 38§ KkrL. Om du däremot betalar det du är skyldig bilfirman, kan detta återtagandeförbehåll inte göras gällande. 38§ hänvisar till 33§ och 34§, som ställer upp ett antal krav för att ett återtagande. Bland annat att du sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordran. Det framkommer inte hur sen du är med avbetalningarna, men det är värt att uppmärksammas på.

Tanken vid ett återtagandeförbehåll är att bilfirman återfår bilen, varpå du återfår vad bilen har för marknadsvärde. Detta beräknas enligt 40§ KkrL.

Ifall du inte lämnar tillbaka bilen frivilligt, och ert köpeavtal har ett sådant förbehåll, samt andra regelkrav som måste vara uppfyllda, kan säljaren ansöka om handräckning för att få varan återtagen med tvång.

Sammanfattningsvis verkar det som att det belopp du kommer få tillbaka är värdet av din bil vid återtagandet, som beräknas på vad bilfirman kan få ut genom ett lämpligt sätt att sälja bilen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Azalea SafaeiRådgivare