FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/04/2022

Återkallelsetiden av körkort och när kan du bli av med körkortet.

Hej Jag är misstänkt för drograttfylleri och mitt körkort är omhändertaget. Om jag av transportstyrelsen får mitt körkort återkallat men sen blir friad från drograttfylleri (syns inget på blodprovet) och ”bara” dömd för ringa narkotikabruk pga kissprov, får jag då mitt körkort åter? El kan det ändå återkallas för att jag anses vara opålitlig i trafikhänseende? Hur lång är en typisk återkallande för drograttfylleri resp opålitlig i trafikhänseende?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

När kan ett körkort återkallas

Enligt 5 kap. 3 § körkortslagen kan ett körkort återkallas, om

  1. körkortshavaren har gjort sig skyldig till: a) grov vårdslöshet i trafik enligt 1 § andra stycket lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, b) rattfylleri enligt 4 § samma lag, c) grovt rattfylleri enligt 4 a § samma lag, d) brott mot 30 § första, andra eller tredje stycket lagen (1990:1157) om säkerhet vid tunnelbana och spårväg, eller d) brott mot 10 kap. 2 § första, andra eller tredje stycket järnvägslagen (2004:519)
  2. körkortshavaren har brutit mot 5 § lagen om straff för vissa trafikbrott och överträdelsen inte kan anses som ringa,
  3. körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafikens eller trafiksäkerhetens intresse för förare av motordrivet fordon eller spårvagn,
  4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa,
  5. körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort,
  6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,
  7. körkortshavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort,
  8. körkortshavaren inte följer ett föreläggande att ge in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov, eller
  9. det fanns hinder mot att utfärda körkort vid tiden för utfärdandet och hindret fortfarande består

Som jag förstår det så handlar ditt ärende om rattfylleri i punkt ett, b och opålitlighet i nykterhänseende i punkt fem i nämnda paragraf, vilket är vilka förseelser jag kommer gå närmare in på i fråga om hur länge återkallelsen kan löpa.

Då opålitlighet i nykterhänseende tas upp i nämnda paragraf kan den ligga till grund för en återkallelse av ditt körkort. Förutsättningarna för detta kommer beröras under rubriken “återkallelse, opålitlighet i nykterhänseende”.

Återkallelsetiden, drograttfylleri

När det kommer till drograttfylleri så föreligger det en nollgräns. Innebörden blir att om föraren visar positivt för ett preparat som utgör narkotika i enlighet med 8 § Narkotikastrafflagen i anslutning till framförande eller efter framförandet, har begått rattfylleri (4 § lag om straff för vissa trafikbrott). I sådana fall kan påföljder såsom böter och fängelse samt återkallelse av körkortet aktualiseras (4 § första stycket, lag om straff för vissa trafikbrott och 5 kap. 3 § körkortslagen ). När det kommer till återkallelsen kan spärrtiden (tiden som körkortet är återkallat) ligga mellan minst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § första stycket körkortslagen). Var i denna skala spärrtiden landar beror på hur påverkad personen var vid tillfället, om liknande överträdelser har skett tidigare, hur stor fara personen medfört (att exempelvis parker om bilen 300 meter i berusat tillstånd, är att anses som förmildrande) och hur stort behov föraren har av körkortet (exempelvis att föraren behöver körkortet i sin anställning). I normala fall brukar spärrtiden vara på 12 månader, men om det föreligger omständigheter som antingen talar för lägre eller högre spärrtiden kan utfallet bli ett annat.

Om det skulle handla om grovt rattfylleri blir istället spärrtiden lägst ett år och högst tre år (5 kap. 6 § 1 stycket Körkortslagen). Normalt förekommande är en spärrtid mellan 15 – 24 månader beroende på de omständigheter som räknades upp i tidigare stycke.

Återkallelsetiden, opålitlig i nykterhänseende

Opålitlighet i nykterhänseende handlar främst om situationer där det har riktats anmärkningar om en förares nykterhet och att det efter en helhetsbedömning har ansetts olämpligt att föraren får fortsätta inneha ett körkort. Det behöver inte handla om att personen har framfört ett fordon onykter, utan att personen är misskötsam i förhållande till sin nykterhet och att personen därmed inte är pålitlig nog för att inneha ett körkort. Det kan exempelvis handla om att personen har vid flera tillfällen blivit omhändertagen för sin onykterhet eller uppvisar ett missbruk. Huruvida en förare ska anses vara opålitlig i nykterhänseende eller ej ska som sagt göras utifrån en helhetsbedömning av personens livsföring. Oftast görs en utredning av socialnämnden men kan också göras genom en konsultläkare för trafikstyrelsen.

Hur lång tid spärrtiden ska gälla beror på hur misskötsam föraren efter utredningen kan tänkas vara och när det på nytt går att utreda personens skötsamhet, men oftast handlar det om ett år från senaste missbruksfall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare