FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/07/2020

Återkallelse av körkort vid olovlig körning

Hej jag och min kompis körde en trimmad a traktor som betraktades senare som en bil, båda jag och min kompis har kört bilen men vi blev stoppade när min kompis körde, vi har haft förhör och jag är dömd för tillåtelse av olovlig körning och han olovlig körning, vi båda har betalat 1500 i böter. vad kommer att hända med våra körkort?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Transportstyrelsen har rätt att återkalla körkort vilket innebär i dagligt språkbruk att man blir av med körkortet under en viss spärrtid. Vid vissa tillfällen kan polisen direkt i anknytning med ett trafikbrott omhänderta körkort, annars får transportstyrelsen information från domar, straffföreläggande och ordningsförelägganden för att kunna utreda om körkortet ska återkallas eller inte. Kökort kan återkallas på nio olika punkter. Återkallelsepunkt 4 är om du gjort dig skyldig till olovlig körning. Spärrtiden kan variera från lägst en månad upp till högst tre år. I vissa fall kan transportstyrelsen besluta om att ge en varning istället för att återkalla körkortet, men detta sker restriktivt och gäller mindre allvarliga återkallelsepunkter.

Vänligen,

Andrea VrcicRådgivare