Återkallelse av körkort pga. ringa narkotikabrott

hej, jag är 17 år och fyller 18 om ca tre veckor. Häromdagen blev jag stoppad av polis, när jag var ute och gick, och fick lämna ett urinprov som visade sig vara positivt på THC. Det blev ett ringa narkotikabrott för eget bruk, jag hade inga droger på mig. Jag kommer att ta körkortet om tre veckor ungefär men jag kommer ej bli straffad fören om 1-2 månader. Det jag undrar är hur det blir med mitt körkort och körkortstillstånd ?

mvh, oscar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Frågan som ska besvaras är om ringa narkotikabrott ska leda till återkallelse enligt körkortslagen 5:3 (här).

Ska körkortet återkallas?

Polisen beslutar om körkortet ska återkallas. Beslutet skickas därefter till Transportstyrelsen som tar ett beslut om det ska återkallas eller lämnas tillbaka.

Den rättsliga grunden för polisen att återkalla ett körkort finns i körkortslagen. Enligt 5 kap. 3 § p. 6 ska körkortet återkallas om "körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort". Bestämmelsen tar utöver alkohol även sikte på narkotika. Av intresse är RÅ 1992 ref. 1 där en person dömts två gånger för narkotikabrott. Detta i sig räckte inte för att personen skulle var opålitlig i nykterhänseende enligt bestämmelsen. Därmed bör ett ringa narkotikabrott inte utgöra att körkortet återkallas.

Svar på frågan

Mot bakgrund av det sagda är det sannolikt att ringa narkotikabrott inte medför att ditt körkort blir återkallat.

Lawline RådgivareRådgivare