FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/01/2017

Återkallelse av körkort, körkortstillstånd etc.

Hej jag har åkt fast för några olovliga och 2 grova olovliga körningar och två av dem drograttfylleri, hade rökt cannabis och några ringa narkotikabrott och detta var över ett år sedan, hur ser mina möjligheter ut på att få körkortstillstånd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om körkortstillstånd finns i Körkortslagen, den hittar du här.

Du skriver inte ifall du tidigare haft ett körkort som blivit återkallat eller aldrig haft körkort. Eftersom svaret blir lite olika beroende på om du haft körkort tidigare eller inte så svarar jag på hur möjligheterna ser ut i båda dessa fall.

Om du haft körkort som har återkallats

Om ett körkort återkallas pga. exempelvis drograttfylleri så ska en spärrtid bestämmas. Spärrtid kallas den tid du måste vänta innan ett nytt körkort kan utfärdas. Enligt 5 kap. 6§ 1 stycket Körkortslagen kan spärrtiden vara lägst 1 månad och högst 3 år.

Eftersom du nämner att du har gjort dig skyldig till ett flertal brott är din spärrtid sannolikt längre än 1 år. Om spärrtiden är längre än 1 år måste du ansöka om körkortstillstånd och göra ett nytt kunskaps- och körprov för att få tillbaka körkortet. Du kan ansöka om körkortstillstånd tidigast 6 månader innan spärrtiden gått ut. Körkortstillståndet kan sedan beviljas tidigast 2 månader innan spärrtiden gått ut.

Om din spärrtid bestämts till kortare än 1 år behöver du som utgångspunkt inte göra något nytt kunskaps- och körprov. Om din spärrtid är kortare än 1 år men ditt körkort återkallats under körkortets prövotid måste du dock göra ett nytt kunskaps- och körprov.

Oavsett hur lång din eventuella spärrtid är så kommer Transportstyrelsen skicka hem en blankett till dig 1-2 månader innan din spärrtid går ut där du kan ansöka om nytt körkortstillstånd eller nytt körkort.

Om du tidigare haft körkort som blivit återkallat är mitt råd alltså att du inväntar blanketten som ska skickas till dig vid spärrtidens slut. När du sedan ansöker om nytt körkort alternativt körkortstillstånd kommer Transportstyrelsen meddela dig om vilka specifika krav som gäller för just dig.

Om du inte tidigare haft körkort

Enligt Körkortslagens 3 kap. 2§ får körkortstillstånd meddelas endast till den som kan anses vara en lämplig förare. Av samma paragraf framgår att en person är en lämplig förare om hen är pålitlig i nykterhetshänseende och kan antas respektera trafikreglerna etc.

Eftersom du nämner att du gjort dig skyldig till ett antal brott i trafiken skulle det kunna vara så att du vid en ansökan om körkortstillstånd inte anses vara en lämplig förare. Om du ansöker om körkortstillstånd men nekas pga. att du inte anses vara en lämplig förare så ska en spärrtid bestämmas inom vilken du inte får beviljas körkort. Spärrtiden kan vara lägst 1 månad och högst 3 år. Detta framgår av Körkortslagens 3 kap. 9§. Efter att spärrtiden gått ut kan du ansöka om körkortstillstånd igen.

Om du inte tidigare haft körkort är mitt råd att du testar att ansöka om körkortstillstånd. Då får du reda på mer vad som krävs för att just du ska få körkortstillstånd, t.ex. om du har någon spärrtid som du måste vänta ut eller om du exempelvis behöver skicka in läkarintyg som visar att du är drogfri för att din ansökan ska beviljas.

Hoppas att detta var svar på din fråga! Om du har fler frågor är du givetvis välkommen att vända dig till Lawline igen. Du kan även gå in på Transportstyrelsen och Trafikverkets hemsidor om du vill läsa mer om vilka krav som gäller för att få körkort.

Lycka till!

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare