FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/01/2018

Återkallelse av körkort, A-traktor

Hallå ! Har en polis rätt att ta a-traktor å kort på plats utan att föraren gjort något eller tidigare blivit stoppad ?

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkortsingripande sker genom återkallelse av körkortet (5 kap. 1 § körkortslagen, KL). Ett körkort får återkallas på olika grunder som listas upp i 5 kap. 3 § KL. En sådan grund kan vara att körkortshavaren har genom upprepade brott i väsenlig grad visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter trafikens regler (punkt 3). En annan grund kan vara att man överskridit högsta tillåtna hastighetsgräns eller kört mot rött (punkt 4).

Polisen har rätt att ta återkalla ett körkort i avvaktan på ett slutligt avgörande, om det på sannolika skäl kan antas att grunderna 1-7 i 5 kap. 3 § KL kommer uppfyllas. Alltså om de bedömer att de misstänker att Du kört mot rött eller för snabbt, kan det återkallas tills vidare.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare