FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/07/2021

Återkallelse av körkort

Olovlig körning och rattfylleri, hur länge kan man inte ta körkortet? Och vad händer med körkortstillståndet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om återkallelse av körkort återfinns i körkortslagen.

När ett körkort återkallas så bestäms det en tidsperiod under vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Denna tidsperiod brukar även kallas spärrtid. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § körkortslagen). Det är svårt för mig att säga exakt hur lång spärrtiden är i detta fall eftersom det alltid måste göras en bedömning från fall till fall. Däremot är spärrtiden alltid minst ett år vid grova brott.

Detsamma gäller körkortstillståndet, I vissa fall utfärdar transportstyrelsen ett nytt körkort utan någon speciell prövning. I andra fall måste du först ansöka om körkortstillstånd för att ett nytt körkort ska kunna tillverkas. Däremot måste man alltid ansöka om körkortstillstånd om körkortet har blivit återkallat pga rattfylleri. Du kommer därför att behöva ansöka om nytt körkortstillstånd.

Jag kan dessvärre inte ge dig ett tydligare svar än såhär men jag hoppas ändock att detta gav dig vägledning i din fråga. Om du har några ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare