Återkallelse av körkort

Hej, jag hade 0,11 promille i blodet.Transport styrelsen säger att mitt körkort blir återlallade 12 månader. Jag tycker att straffet är alldeles för hög.Kan ni berätta om detta är rätt. Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Rattfylleri innebär att den som kör ett motordrivet fordon har minst 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,1 milligram per liter i utandningsluften. Att ha 0,11 promille alkohol i blodet kvalar alltså inte för rattfylleri. Det krävs således något mer för att ditt körkort ska återkallas. Grunderna som finns för återkallande är:

1. Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.

2. Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.

3. Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser.

4. Du har brutit mot en viktig trafikregel (grövre trafikförseelse), exempelvis att du har kört mycket över tillåten hastighet eller kört mot rött ljus.

5. Du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.

6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

7. Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.

8. Du lämnar inte in ett läkarintyg eller ett bevis om godkänt förarprov trots att Transportstyrelsen kräver det.

9. Körkortet har utfärdats på felaktiga grunder

Uppfyller du något av dessa krav kan de återkalla körkortet. Tiden är mellan 1 till 36 månader och beror på omständigheterna som lett till återkallelsen. Utan mer information är det svårt att säga vad som är en rimlig påföljd för dig. Skicka gärna in en ny fråga eller ring vår gratisrådgivning på 08 – 533 300 04 (Mån-fre 10-16) om du vill lägga till mer information.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare