Återkallat utländskt körkort

Är tysk medborgare och bor i Sverige sedan många år. Har nu blivit av med mitt körkort pga fortkörning. De säger då att mitt tyska körkort inte gäller här, ogiltigförklarar det, att jag måste ta ett nytt körkort. Jag kan få en förvarning att jag måste förnya det här i Sverige. Vad betyder detta? Kan jag protestera mot detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallat körkort

Ett körkort som utfärdats inom EES och är giltigt i landet det utfärdades i (Tyskland) är giltigt i Sverige enligt körkortslagen 6:1. Ett körkort som är giltigt i Tyskland kan förklaras vara ogiltigt i Sverige genom ett körkortsingripande (körkortslagen 6:5). Grunderna för att återkalla ett körkort finns i körkortslagen 5:3 och innebär att körkortet kan återkallas om av den som bland annat begått grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, fortkörning, kört mot rött eller underlåtit att iaktta stopplikt.

Spärrtiden

Har körkortet återkallats kan en spärrtid bestämmas då det inte är möjligt att utfärda ett nytt körkort. Denna period kan vara mellan en månad och 3 år (Körkortslagen 5:6).

Överklagande

Du kan överklaga beslutet till förvaltningsrätten. Överklagan ska dock ges in till transportstyrelsen (beslutsmyndigheten). I överklagan ska du ange vilket beslut du överklagar och hur du vill att beslutet ska ändras (43 § förvaltningslagen). Du har tre veckor på dig att överklaga beslutet från det att du tagit del av transportstyrelsens beslut (44 § förvaltningslagen).

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare