FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/11/2017

Återkallande av PUT som följd av brott

jag var jätte full och i centrum kom polisen till mig och försökte ta mig till polisstation men var emot. dom anmälde mig för våldsam mot stånd. två år tidigare blev jag dömd sexuellt ofredande. 2 st brottsbalken som hände 2013

påföljd m.m

dagsböter 60 a 150kr

skadestånd

brottsofferfond 500sek

ersätning till advokater. vad riskerar jag? har put i sverige, jag har bott i nästan 8 år i sverige.

kan mitt permanente upphållstilstån återkallas. räknar tidigare dom som hände 2013

tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga ligger i 8a kap. 1 § Utlänningslagen. I andra stycket står det att du endast får bli utvisad om du döms till en svårare påföljd än böter med lite andra rekvisit också, men det viktigaste att läsa ut är att du inte kan bli utvisad om du inte döms till en svårare påföljd än böter.

I 17 kap. 4 § Brottsbalken står det om påföljderna till våldsamt motstånd. Påföljderna är antingen böter och/eller upp till 6 månader fängelse.

Om åklagaren åtalar dig för våldsamt motstånd, och domstolen dömer dig till fängelse, så kan utvisning vara aktuellt. Detta om du antas fortsätta med brottslig aktivitet efter straffet eller om brottet är pass allvarligt att du inte bör få stanna kvar. Det sistnämnda behöver du antagligen inte oroa dig över, utan om du blir dömd till fängelse är det frågan om du kommer fortsätta med brottslig verksamhet efter du blivit utsläppt som påverkar bedömningen om din utvisning.

Min generella bedömning är att utvisning inte borde vara aktuellt för domstolen i ditt fall.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare