FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/10/2016

Återkallande av körkort vid grov vårdslöshet i trafik

Hej!

Vår 20-årige son körde bil på en raksträcka idag och enligt egen utsago höll han sig i sin högerfil. Han fick möte och den mötande bilen gör en snabb gir mot vår son, varvid vår sons sidobackspegeln helt går sönder och det blir även skador på motpartens bil.

Vår son är övertygad om sin rätt, men två kvinnor kom i en bil, bakom mötande bilen och de har vittnat mot vår son, att det var han som inte höll sig i sin fil. Mötande bilen kördes av en äldre man, över 90 år, och vår son är också övertygad om att de vill "skydda" den äldre mannen.

Den äldre mannen sade också att han sett en fågel och att den kanske distraherat honom, men att han nog höll sig i sin fil....

vad händer nu?

Kan vår son bli av med körkortet, eftersom han sannolikt inte blir litad på? Han har haft körkort i snart två år. Kan han fortsätta hävda sin oskuld?

Ingen blev alls skadad, ingen polis tillkallades, min man åkte dit för att hjälpa till och stötta.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att hastigheten för den aktuella vägen inte har överskridits och att det inte har varit alkohol eller andra droger inblandat.

Ett körkort ska återkallas för en person som i domstol dömts för grov vårdslöshet i trafik, se 5 kap 3 § p. 1a och 5 kap 1 § 2 st körkortslagen (1998:488). Grov vårdslöshet i trafik innebär att föraren varit grovt oaktsam eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, se 1 § 2 st lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott.

För att oaktsamhet ska räknas som grov ställs höga krav. Ett exempel är att köra i fel färdriktning i hög hastighet och inte alls försöka undvika kollision. Även om den äldre mannen skulle få rätt i domstol skulle det nog vara svårt att visa att din son varit grovt vårdslös.

För att din son ska slippa få körkortet återkallat krävs att han inte kan anses ha varit grovt vårdslös. För att undslippa straff måste det anses att han inte varit vårdslös.

Hoppas du fått någorlunda svar på din fråga,

Vänligen,

Johanna BergvallRådgivare