FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/05/2017

Återkalla polisanmälan?

Hej min son hade sönder en ruta på en grannes bil .polisen tog honom i samma kväll men

Dom såg inte när det begicks. Men han satte bredvid bilen .

Grannen anmälde skade görelse men vi har pratat med honom och ersatt skadorna.

Nu vill han ta bort anmälan men polisen säger att det inte går .

Finns det något som man kan göra ?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det som polisen har sagt stämmer. Man kan tyvärr inte återkalla en polisanmälan. Man kan däremot meddela polisen att man inte längre vill medverka i utredningen och att problemet löst sig. Detta kan leda till att åklagaren eller den polisiära förundersökningsledaren beslutar att inte längre driva förundersökningen och därmed lägga ner utredningen. (Rättegångsbalken 23 kap 4 a §) Polisanmälan finns dock alltid kvar i systemet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare