FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/12/2022

Återbetalningsskyldighet vid återlämnad stulen vara

Hej. Min 14åriga son blev tagen för snatteri på Ica varpå personalen ringde polisen. Min sons mamma åkte till butiken för att prata med polisen. På plats så blev hon uppmanad att betala för det vår son snattat då butiksägaren krävde det. (Detta trots att han lämnat tillbaka det som snattades) Polisen tog då det som ursprungligen snattades och la i sin bil. Är detta korrekt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida ni fortfarande är återbetalningsskyldiga trots att varan var återlämnad. För att besvara din fråga ska jag hänvisa till  Brottsbalken (BrB).

Brottet är stöld

Utifrån den bakgrundsinformation du har angett har din son begått stöld enligt Brb 8 kap 1 §. Detta eftersom din son har tagit någon som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det. Det olovliga tagandet har dessutom åsamkat butiken en ekonomisk skada.

Svaret på din fråga

Även om varan har återlämnats i befintligt skick, har man fortfarande gjort sig skyldig till stöld. Ett återlämnande kan påverka straffet i mildare riktning (Brb 29 kap 5 §), men påföljder kan fortfarande vara aktuella. Eftersom din son inte är straffmyndig är det ni som vårdnadshavare som ansvarar för er son. Polisens förfarande strider inte mot någon bestämmelse i brottsbalken.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare