Arvsskifte mellan bröstarvingar

Hej

Mina föräldrar är skilda sen länge och jag har 2 halv syskon på pappas sida , hade en helbror som avled på 80 talet,han testamenterade allt till mig vad händer när min pappa går bort? Ska jag ärva min helbrors del då eller ska det delas lika på mig och mina halvsyskon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt Ärvdabalken 2 kap 1 § st 2 ska du och dina halvsyskon ärva din far. Den lott som din helbror skulle erhållit tillfaller dig och dina halvsyskon. Alltså kommer ni ärva en tredjedel vardera av din far.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare