Arvsrätt i internationella förhållanden

Hej Min sambos pappa har dött i Thailand. Han har en thailändsk fru sedan 1 1/2 år tillbaka. Hennes pappa har en lgh i Thailand, vilket hon även stor inskriven på. Hur ser det ut med arvsrätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga kan delas upp i två delar: frågan om i vilket land boutredningen ska ske i (d.v.s. om svensk eller thailändsk domstol är behörig att pröva frågan), samt vilket lands lag som ska tillämpas. Det kan alltså bli så att thailändsk arvslag ska tillämpas i Sverige, och vice versa.

För att boutredningen ska kunna ske i Sverige krävs det antingen:

a) att din sambos pappa var svensk medborgare,

b) eller att han hade ”hemvist” här (då beaktas omständigheter som att han bodde här under längre perioder, att han har familj här o.s.v., eller att hans ”centrum för levnadsintresse” var i Sverige).

Om någon av dessa förutsättningar är uppfyllda kan boutredningen alltså ske i Sverige, och omfattar all egendom, både i Sverige och i Thailand.

En annan sak är att thailändsk domstol kanske inte accepterar boutredningen. Detta avgörs av Thailands erkännande- och verkställighetsregler, vilka jag tyvärr inte är bekant med.

Om din sambos pappa inte var medborgare/hade hemvist i Sverige så ska alltså boutredningen istället ske i Thailand.

Nu till lagvalet: om din sambos pappa var medborgare i Sverige så ska arvsskiftet ske enligt svensk lag, oavsett om boutredningen sker i Thailand eller Sverige. Vem som har rätt att ärva avgörs därmed av reglerna i ärvdabalken.

Om han inte är svensk medborgare (och oavsett om han hade ”hemvist” i Sverige) så tillämpas istället den thailändska arvslagen.

Som du förstår är dessa internationella privat- och processrättsliga frågorna något komplicerade och utan mer information kan jag tyvärr inte ge dig ett mer specificerat svar. Om du behöver ytterligare hjälp föreslår jag att du kontaktar en jurist, förslagsvis en från Familjens jurist som förhoppningsvis kan hjälpa dig med dina funderingar.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare