Arvsrätt från spermiedonator?

Hej

Jag och min dåvarande sambo åkte 1995 till köpenhamn till en klinik där jag

genomgick en spermiedonation från en anonym givare. Sonen har gjort ett DNA test som visar på vem fadern är.Har min son arvsrätt till denna man.Sonen har haft kontakt med honom i dagarna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsrätt vid spermiedonation

Vid anonym spermiedonation åtar sig inte donatorn något juridiskt föräldraskap. Det är endast vid icke-anonym donation till en ensamstående kvinna som donatorn skriftligen samtycker till behandlingen och därigenom också godkänner att barnet blir dess legala arvinge. Är det fråga om en icke-anonym donation till en kvinna som lever med en sambo eller en make som skriftligen godkänner föräldraskapet blir dock inte donatorn juridisk förälder. Eftersom du anger att det var fråga om en anonym givare i ditt fall så har inte din son arvsrätt till sin biologiska far, om inte denne väljer att införa det i ett testamente.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare