Arvsrätt för hel- och halvsyskon

Ett syskon avlider. Har inga föräldrar eller fru/barn. Däremot en helsyster samt 3 halvbröder.

Hur ärver dessa syskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beträffande arv är det ärvdabalkens (ÄB) regler som är tillämpliga.

Vid bortgång ärver först och främst den avlidnes barn enligt ÄB 2 kap. 1 §. Andra arvsklassen, se ÄB 2 kap. 2 §, aktualiseras först när det inte finns några barn till avlidne, vilket är fallet i din situation.

Eftersom det i din situation inte finns några föräldrar till den avlidne ärver den avlidnes syskon i stället, se. ÄB 2 kap. 2 § 2 p.

Det kan alltså beskrivas som så att arvet först går till föräldrarna och därefter, eftersom de båda är avlidna, till deras avkomlingar (alltså den avlidnes syskon). Har föräldrarna gemensamma barn skall dessa dela på båda föräldrarnas delar, medan ena förälderns särkullbarn bara har rätt till dennes förälders del.

Situationen du beskriver är således enligt följande:

X avlider och efterlämnar en helsyster (A) och tre halvbröder (B, C och D). Hälften ska gå till vardera förälder, men då de är avlidna ska de i stället gå till deras avkomlingar, dvs. syskonen A, B, C och D. Om vi säger att B, C och D är faderns särkullbarn har de således enbart rätt att få del av fadern. A däremot har rätt att få del av både fadern och moderns del.
Det innebär att A ärver hela moderns hälft och en fjärdedel av faderns hälft. B, C och D ärver en fjärdedel var av faderns hälft.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare