Arvsrätt för barnbarn då fadern har avlidit

Vem ärver farfar? Min far dog 2år före farfar. Ärver hans fru då?

Farfar hade en köpt lägenhet. Jag och min syster fick inget. Vi vart aldrig kontaktade av någon? Detta var 1993.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid arvskifte, i det här fallet då er farfar avlidit ska först bodelning mellan er farfar och hans fru ske enligt 23 kap 1 § 2 st Ärvdabalken (ÄB). Det innebär att deras tillgångar delas upp. Allting som inte är enskild egendom är giftorättsgods och ska finnas med i bodelningen enligt 10 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄB). Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap 2 § ÄB. T. ex egendom som är enskild genom äktenskapsförord, eller som make/maka fått genom gåva med villkor om att den ska vara enskild m.m. All egendom som inte uppfyller kravet i 7 kap 2 § ÄB ska sedan, efter skulder har dragits av, läggas ihop och sedan delas lika enligt 11 kap 3 § ÄB.

När bodelning har förrättats ska arvskifte ske. Det framgår inte om det finns ett testamente eller inte så jag antar att så inte är fallet.

Närmaste arvingar efter er farfar är enligt 2 kap 1 § ÄB hans barn, dvs. er far. Då han har avlidit är ni enligt 2 kap 1 § ÄB närmaste arvingar, såvida inte han har något syskon som lever, och träder i hans ställe. Dock har er farfars fru enligt 3 kap 1 § ÄB rätt att först ärva efter er farfar, och förfoga över arvet.

Det framgår inte i frågan om er farfars fru är er farmor eller inte. Ifall så är fallet får ni ärva henne när hon sedan avlider enligt 3 kap 2 § ÄB. Då ska ni ha rätt till hälften av det som finns i hennes bo i arv efter er farfar. Ifall så vore fallet skulle ni också vara första arvingar till henne och därmed ha rätt till fullt arv efter henne.

Dock antar jag att hon inte är er farmor eftersom ni hänvisar till henne som farfars fru. I det fallet ska ni ha rätt att direkt få ut ert arv såvida ni inte har avstått det enligt 3 kap 9 § ÄB. Er arvsrätt är hälften av det som ingick i bodelningen. Det ska sedan delas lika mellan dig och din syster.

Det finns dock ett undantag även från denna regel enligt 3 kap 1 § 2 st ÄB. Ifall er farfars fru genom bodelningen fått mindre än fyra prisbasbelopp, dvs. ca 160 000-170 000 då har hon att få ut åtminstone totalt så mycket i arv innan ni ärver.

För att svara på din fråga är det således ni som är närmaste arvingar som ärver. Ni ska ha rätt att direkt få ut ert arv såvida inte det er farfars fru fått ut genom bodelning är mindre än 160 000-170 000. Då ska det som fattas upp till det beloppet ges till henne och resten gå till er.

Dock finns det en preskriptionsregel i 16 kap 4 § ÄB, som säger att man för att få ut sitt arv ska göra anspråk på arvet inom 10 år efter dödsfallet. Det innebär att även om ni har rätt till arv har tiden för att göra anspråk på arvet gått ut, och ni kan således inte längre göra gällande att ni har rätt till arv.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare