Arvsrätt efter adoption av makes barn

Vi är ett gift pensionärspar i 80-årsåldern. Enligt tingsrättens beslut år 2016 har min make adopterat

min vuxne son.

Av beslutet framgår att sonen är min makes adoptivbarn och "ska anses som vår gemensamma son".

Fråga: Har sonen arvsrätt efter mig, hans biologiska mor? - såväl som efter hans adoptivfader, min make.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga rör arv och regleras dels av föräldrabalken (nedan FB), dels av ärvdabalken (ÄB).

De juridiska konsekvenserna av att bli adopterad framgår framförallt av föräldrabalken. Av 4 kap. 21 § FB framgår att den som har adopterats ska anses som adoptivförälderns barn. Om en make har adopterat den andra makens barn, som är frågan i ditt fall, ska den som har adopterats dock anses som makarnas gemensamma barn.

I samma lagrum framgår att när lag eller annan författning tillägger släktskapet mellan förälder och barn någon juridisk betydelse, ska ett adoptivbarn behandlas på samma sätt som biologiska avkomlingar. Det innebär att när det i annan lagtext talas om "barn" eller "avkomling" menar man alltså även adoptivbarn, även om det inte står utskrivet. Detta är exempelvis vid arv.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken. Den avlidnes bröstarvingar (barn, även adoptivbarn, se ovan) har arvsrätt, enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Svaret på din fråga blir således att sonen har arvsrätt efter dig, såväl som efter din make. Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa JonssonRådgivare