Arvsrätt bröstarvinge och särkullbarn

Jag har 2 halvsyskon från min fars sida. Vad gäller i arv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

När din pappa avlider kommer dina halvsyskon att kunna få ut sitt arv direkt då de räkas som särkullbarn. Din andel kommer dock att ärvas av din mamma med fri förfoganderätt, vilket du sedan får ut efter att din mamma avlider. Ni har rätt att dela på minst 50 procent av din pappas samlade förmögenhet då han avlider; denna del kan han alltså inte testamentera bort (se 2 kap § 1 samt 3 kap § 1 ärvdabalken).

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare