Arvsordning vid avliden bröstarvinge

Hej !Jag undrar min sons pappa är avliden och nu har farmor gått bort. Då träder min son in i pappas ställe som arving. Nu säger sonens faster att han får mycket mindre. Stämmer det och sen att hon ska ha allt guld / Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Precis som du säger så ärver din son en del av din farmors kvarlåtenskap i hans avlidne pappas ställe. Din son har alltså rätt till så stor del av den avlidne farmoderns arv som hans pappa skulle ha fått (om din son är enda barn till pappan). Detta följer av regeln i ärvdabalken (1958:637) (ÄB) 2 kap. 1 § stycke 2, se här, och kallas för istadarätten. Om farmoderns enda arvingar är din sons faster (som jag då antar är dotter till den avlidne farmodern) och din son, innebär det att din son och hans faster har rätt till hälften av kvarlåtenskapen var. Som svar på din fråga innebär alltså detta att din son har rätt till lika stor del av arvet som sin faster (dvs 1/2 var). Denna fördelning av arvet gäller som sagt under förutsättning att det inte finns några andra arvingar (fler barn) samt att det inte heller finns något testamente.

När det gäller att din sons faster ska ha en viss egendom efter sin mamma på sin arvslott så ska som sagt värdet av kvarlåtenskapen delas lika mellan arvingarna. Om då tex guldet är värt så mycket av hela dödsboets tillgångar så att inte resterande egendom räcker till för att den andra arvingen ska få sin del, så måste uppdelningen göras på annat sätt. Mitt råd är att arvingarna ska försöka komma överens om vilken egendom som var och en av ska ha på sin arvslott innan arvskiftet. Om detta är svårt att uppnå eller om ni behöver ytterligare råd i er situation, anser jag att ni ska ta kontakt med en jurist som är specialiserad på familjerätt, till exempel genom att använda boka knappen här uppe till höger.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare