Arvsordning när testamente är skrivet

Hej. Om det finns ett testamente från den avlidne där den personen vill att en vän ska bli testamentets allt han hon äger och den avlidne inte har några barn, sambo eller föräldrar eller syskon. Vad gäller då när farbröder finns? Kan testamentet gå till vännen även om favröderna inte godkänner testamentet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag antar att du undrar över vad som gäller om personen som skrivet testamentet har testamenterat bort allt till en vän. Du anger att personen som skrivit testamentet inte har några barn, sambo, föräldrar eller syskon. Jag antar att personen inte heller är gift då du inte anger det i din fråga. Det som är avgörande i frågan är om personen skulle haft barn eller varit gift, men även haft en sambo då man som sambo har vissa rättigheter.

I detta fallet då inga barn eller ingen partner så spelar det ingen roll om det finns föräldrar, syskon eller farbröder. De kanske inte håller med om vad testamentet anger men så länge själva testamentet är giltigt så kan de inte lyckas med att klandra/ogiltigförklara det.

Svaret på din fråga är alltså att det gör ingen skillnad att farbröder finns eller att de inte godkänner testamentet. Vännen kommer att få det testamentet som anger så länge som själva testamentet är giltigt!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare