Arvsordning gällande halvsyskon

Saken;

Jag är född 1969 och är mina föräldrars enda gemensamma barn. Båda föräldrarna är döda.

Jag har en ogift farbror (utan barn) i livet som är 80 år och börjar bli krasslig. Han har ca 3 miljoner i sparade pengar (inkl en bostadsrätt som är slutbetald).

Min farbror och jag har alltid stått varandra nära, och han vill att jag ärver honom. Nu börjar han bli orolig att min halvsyster har rätt att ärva honom. Hon är resultatet av min fars otrohet, och ingen i familjen har någonsin haft kontakt med henne.

Vilka rättigheter har hon att ärva honom om min farbror inte skrivit några specifika papper på vem som ska ärva? Rimligen borde hon ha samma arvsrätt som jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄrvB).

Eftersom din farbror är ogift och inte har egna barn skulle hans föräldrar ärva efter honom (ÄrvB 2 kap 2 § st 1). Det innebär att den så kallade andra arvsklassen aktualiseras. Jag antar att hans föräldrar (alltså din farmor och farfar) inte är i livet. I så fall skulle arvet flyttas ner till din far, genom vad som kallas istadarätt. Eftersom han inte heller är i livet inträder hans arvingar i hans ställe (ÄrvB 2 kap 2 § st 2). Varje gren tar lika lott, och arvet skulle därför delas lika mellan dig och din halvsyster. Ni är båda likvärdiga arvingar efter din far.

Ifall din farbrors föräldrar är i livet ärver de alltså efter honom. Om de är avlidna delar ni som är din fars arvingar lika på det som skulle varit hans arvslott.

Du har alltså rätt i att din halvsyster har samma arvsrätt som du. Om din farbror inte skriver något testamente kommer du och din halvsyster att ärva hälften var av hans kvarlåtenskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare