Arvsordning

Jag är gift och har två barn, min mor har skrivit i sitt testamente att jag ärver allt med full äganderätt och som enskild egendom. Om jag dör före min mor ärver min man allt eller tillfaller allt mina barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna för arv hittar du i Ärvdabalken. Enligt arvsordningen i ärvdabalkens andra kapitel ärver i första ledet bröstarvingarna. Detta är alltså en persons barn. I det fall barnen skulle gått bort ärver barnbarn och barnbarns barn i stället. Man går alltså så långt man kan i det första ledet i arvsordningen innan man går vidare till nästa arvsklass. Det innebär alltså att om du skulle gå bort före din mamma så kommer dina barn ärva i ditt ställe, inte din man, detta framgår av 2:1 ÄB. Som make är man inte inblandad några av arvsklasserna och han kan inte ärva din mamma om inte hon skulle testamentera delar av sitt arv till honom.

Hoppas detta gett dig svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare