Arvslott, laglott och testamente

Vi är ett pensionärspar som varit gifta i 30 år, vi har sålt huset och köpt en bostadsrätt som vi står för båda två, vi har inga gemensamma barn men min hustru hat två pojkar i ett tidigare äktenskap, vi har skrivit ett testamente där vi ärver varandra med full äganderätt, om min fru dör så skall särkullbarnen ha ut sin arvslott,hur mycket blir det i %.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Särkullbarn har en rätt att få ut sin arvslott omedelbart, det vill säga innan den efterlevande maken (3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken). Arvslotten motsvarar hela det arv som särkullbarnen skulle fått om inte något testamente funnits (till förmån för annan). Om särkullbarnen får ut sin arvslott, betyder det att de får dela på hela arvet. Dock så finns det en regel till skydd för den efterlevande maken. Denna regel säger att den efterlevande maken alltid har rätt att utfå egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (ca 180 000 kr), (3 kap. 1 § 2 st).

Arvslotten är alltså hela arvet, medan laglotten utgör halva arvet. Barnens laglott är något ett testamente inte får inskränka (eller så kan barnen begära jämkning av ett testamente som inkräktar på laglotten). Din fru kan således testamentera bort halva sin kvarlåtenskap till annan, utan att detta kränker särkullsbarnens rätt till laglott.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare