Arvsfördelning när man är gifta men inte har några gemensamma barn

Min syster är gift med en man sedan 2 år. De har inget äktenskapsförord.

De bor tillsammans sedan 25 år i ett hus som han var bosatt i innan de träffades.

De har 2 barn var sedan tidigare. Inga tillsammans. Han är 78 år och hon är 74 år.

Hur blir arvsfördelningen när han avlider eller vice versa

Tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur arvsfördelningen ser ut mellan ett gift par som vardera har två barn som inte är gemensamma.

För att besvara frågan får man kika i ärvdabalken (ÄB).

Det finns specialregler som säger att en efterlevande make har rätt till hela kvarlåtenskapen efter den andre maken (3 kap 1 § första stycket ÄB). Om det skulle finnas några gemensamma barn ärver den efterlevande maken med fri förfoganderätt (3 kap 2 § första stycket ÄB). Vilket innebär att maken får disponera egendomen, men inte testamentera bort den till någon annan osv.

De eventuella gemensamma barnen får då efterarvsrätt, vilket innebär att de får vänta tills den kvarvarande maken avlider innan de ärver både den först avlidna och den andre avlidna.

Om man har barn från tidigare relationer kallas dem inom arvsrätten för särkullbarn. Här skiljer sig arvsfördelningen från om man är gift med gemensamma barn.

Ett särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott direkt när dennes förälder avlider (3 kap 1 § första stycket ÄB). Ett särkullbarn har också rätt att avstå sitt arv till fördel för den efterlevande maken (3 kap 9 § ÄB). Barnet får då vänta tills den efterlevande maken avlidit och ärver den första maken först då.

För att summera:

Om din syster avlider först kommer hennes kvarlåtenskap att ärvas av hennes barn direkt. Om inte de avstår sitt arv för att istället få efterarv när den kvarvarande maken gått bort. Detsamma gäller tvärt om ifall hennes make avlider först.

För att makarna ska ärva varandra krävs ett testamente, dock måste man ta hänsyn till bröstarvingarnas rätt till laglott vilket motsvarar ½ arvslott. Testamenterar man allt till den andre maken har alltså de egna barnen rätt att klandra testamentet för att få ut, i det här fallet 25% av arvet per barn.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare