Arvsberättigad på grund av min mormors far?

Hej.

Jag undrar om jag kan räknas till 3.dje arvsklassen. Min mormors far var morbror till den avlidna mannen.

Som inte hade egna barn. Änkan lever och är född på 20-talet.

Det finns ett testamente. Med fri förfoganderätt för makan och när hon avlider finns det en testamentagare som inte är släkt.

Enligt Landsarkivet har ingen släktskapsutredning gjorts? Utan det står att NN inte hade några släktingar.

Läst något om att inte kusiner ärver men också om instadarätten? att ärva i någons ställe. (då isf denna morbrodern). Är det inte advokatbyråns skyldighet att begära släktutredning. Har varit i kontakt men dom återkommer inte.

mvh undrande

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar om du är arvsberättigad efter den avlidne mannen. Vem som tillhör arvsklasserna avgörs av ärvdabalken (ÄB).

Arvsrätt

Till den tredje arvsklassen hör far- och morföräldrar samt föräldrars syskon (2 kap. 3 § ÄB). Personer som är längre bort än så ärver inte. Det betyder bland annat att kusiner och deras avkomlingar inte ärver. (2 kap. 4 § ÄB).

Du har helt rätt i att istadarätten finns. Den innebär att barnen till en arvsberättigad person ärver om den arvsberättigade personen är avliden. Med det sagt har lagstiftaren satt en gräns som gör att kusiner och deras avkomlingar inte kan träda in i en avliden förälders ställe. Att din mormors far var morbror till den avlidna mannen gör alltså inte att du blir arvsberättigade.

Slutsats

Du tillhör inte den tredje arvsklassen och är inte arvsberättigad efter den avlidne mannen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare