Arvinge skriver inte på testamente

Hej. Våran plastmamma avled förra året (Corona) gift med vår far hon hade inga egna barn så hon skrivit testamentet till oss 3, hon hade 2 syskon en är kvar i livet och har skrivit på testamentet den andra som är avliden har en son som banken skickat testamentet till 2 gånger i rekade brev men han skriver inte på nu har det gått ca 8 månader, vi har ringt vid 4a tillfällen men han vägrar prata med oss. Vad ska vi göra det är inte mycket pengar det handlar om ca 45000 vi vill ju få ett avslut på detta. Vår far är inte i livet heller.

Lawline svarar

Hej, tack för du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

När det kommer till delgivning av testamente går reglerna kring detta att finna i 14 kapitlet ärvdabalken. Om en arvinge vill göra gällande att ett testamente är ogiltigt så ska personen göra detta inom sex månader från det att den delgivits testamentet (14 kap. 5 § ÄB). Vad jag förstår det som har er plastmamma valt att testamentera bort allt till er.

Laglottsrätten, det vill säga rätten att trots testamente kunna kräva arv, är något som endast tillkommer bröstarvingar. Bröstarvingar är barn, barnbarn och liknande. Din plastmammas syskonbarn utgör inte det och har därför inte rätt att åberopa jämkning av testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Eftersom han saknar denna rätt så krävs det inte att han godkänner testamentet, det kommer vara giltigt ändå.

Jag skulle råda er att försöka påvisa att han har delgivits testamentet. Att skicka det med med någon form av mottagarbevis bör vara ett alternativ. Frågor kring arv är oftast känsliga. Vill ni ha mer hjälp skulle jag råda er att kontakta någon av Lawlines jurister. Är det någon annan fundering du har är du också varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare