Ärver syskonen eller barnbarnen?

Hej

behöver min mor oroa sig för att hennes två syskon får på något sätt ärva henne om jag dör före min mor?

Antar att det är hennes barnbarn som ärver allt om jag dör före min mor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det fall din mor inte skriver något testamente kommer den legala arvsordningen att tillämpas på hennes arv. Reglerna om detta finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver först?

Enligt den legala arvsordningen är den avlidens bröstarvingar de närmsta arvingarna och de som i första hand är arvsberättigade (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar är en persons avkomlingar, dvs personens barn, barnbarn och barnbarnsbarn och så vidare, och samtliga av dessa ingår i den första arvsklassen. I första hand fördelas arvet alltså på den avlidnes barn. Om den avlidnes barn är avlidna går arvet vidare till deras barn, dvs den avlidnes barnbarn.

Föräldrar och syskon är arvsberättigade först när det inte finns några arvingar i den första arvsklassen (2 kap. 2 § ÄB). Det innebär alltså att den avlidnes avkomlingar, såväl barn som barnbarn, är arvsberättigade före det att föräldrar och syskon har rätt till arv.

Vad gäller för min mor?

Som bröstarvinge och barn till din mor är du hennes närmsta arvinge och har rätt att ärva. Om du skulle avlida innan din mor skulle arvet gå vidare till hennes barnbarn. Din mors syskon blir arvsberättigade först när det inte finns några av din mors avkomlingar i livet som kan ärva henne.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare