Ärver syskonbarn deras avlidna pappas halvbror?

Hej! Min farfar och pappa är avlidna sedan en tid. Men nu har min pappas halvbror avlidit , han har kvar sin mor inte gift och inga barn. Stämmer det att vi ärver 50% ? Vad sker när vår farbrors mor dör? Hon har enbart en kusin på sida. Räknar dem ner från hennes avlidne son eller går det till allmänna arvsfonden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB). Jag förstår din fråga som att din avlidna farfar var den gemensamma föräldern för din pappa och din pappas halvbror och jag kommer således utgå från detta i mitt svar.

Arvsordningen delas upp i 3 olika arvsklasser

I den första arvsklassen befinner sig den avlidnas barn, de är så kallade bröstarvingar och har först rätt till den avlidnes egendom (2 kap. 1 § ÄB). I den andra arvsklassen hittar vi den avlidnes föräldrar och, om dessa inte är i livet, den avlidnes syskon eller syskonbarn i ett avlidet syskons ställe (2 kap. 2 § ÄB). I den tredje och sista arvsklassen hittar vi den avlidnes mor- och farföräldrar och om dessa inte är i livet, så träder fastrar, farbröder, mostrar och morbröder in i deras ställe (2 kap. 3 § ÄB).

Andra och tredje arvsklassen aktualiseras endast ifall det inte finns någon arvinge i första respektive andra arvsklassen. När det gäller halvsyskon så kan dessa endast träda i den avlidna gemensamma förälderns ställe (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB).

Arv efter pappas halvbror (din farbror)

Det framgår av uppgiften att din pappas halvbror inte ha några barn, vilket utesluter den första arvsklassen och vi får går vidare till den andra arvsklassen. I den andra arvsklassen hittar vi den avlidnes föräldrar som ärver 50 % vardera.

Då er farbrors mamma fortfarande är i livet ärver hon alltså 50 % men, eftersom att din farfar inte är i livet går hans del av arvet från din pappas halvbror vidare till din pappa enligt arvsreglerna. Då din pappa tyvärr inte heller längre är i livet, kommer du och eventuella syskon träda i hans ställe vilket innebär att ni ärver de 50 % som er farfar skulle ärvt om han var i livet.

Arv efter farbrors mor

Det framgår att din farbrors mor endast har en kusin i livet, då farbrorn också är avliden och han inte hade några barn. Kusiner har ingen arvsrätt enligt lag, vilket innebär att arvet efter din farbrors mor alltså kommer tillfalla den allmänna arvsfonden (2 kap. 4 § ÄB och 5 kap. 1 § ÄB). Detta kan självklart ändras genom att hon skriver ett testamente och fördelar arvet efter sig på det sättet.

För att sammanfatta stämmer det alltså att ni ärver 50 % av din farbrors kvarlåtenskap. När din farbrors mor går bort, kommer arvet efter henne tillfalla den allmänna arvsfonden om det inte finns ett testamente som fördelar hennes kvarlåtenskap på annat sätt.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare