Ärver styvbarn?

Hej,

Min fråga gäller följande. Min moster (98) har inga barn och har utnämnt mina 2 systrar och mig (systerbarn) till arvingar i sitt testament. Mostern är dement och bor på äldreboende i Stockholm.

Nu är tyvärr min äldsta syster allvarligt sjuk och kommer inte att leva länge mera.

Nu undrar jag hur det blir med vår mosters arv efter att min syster gått bort; hon är änka och har inga egna barn men däremot 5 styvbarn (från hennes mans tidigare 2 äktenskap).

Tack på förhand för eran syn på saken.

Vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din moster inte hade testamenterat sin kvarlåtenskap och din egna mamma inte är vid liv, och mostern inte hade egna barn (1:a arvsklassen) eller make/maka vid liv, så ärver du och dina syskon. 2:2 2 st ärvdabalken (2:a arvsklassen)

Sista och 3:e arvsklassen är din mosters mor-och farföräldrar vilka jag antar inte är vid liv. Arvsrätten sträcker sig inte längre än så och därför kommer din systers styvbarn inte kunna ärva hennes andel, utan istället får du och din kvarvarande syster dela hälften var på arvet. Detta gäller i de fall att din ena syster hinner avlida innan din moster. Avlider mostern först och arvet hinner tillfalla din syster som är sjuk, så kan den systern testamentets att styvbarnen men genom den lagreglerade arvsrätten tillfaller inte din systers kvarlåtenskap hennes styvbarn.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsing,

Jessica SarhedeRådgivare