Ärver särkullbarns halvsyskon?

Min man har ett särkullsbarn som är avliden sen några år tillbaka .Hon har inga barn endast halvsyskon. Ärver hennes halvsyskon min man om han skulle dö. Vi har två barn tillsammans.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

När man avlider så är det ens make som i första hand ärver ens kvarlåtenskap. Detta innebär att du som din mans make kommer ärva allting när han går bort.

Skulle din man avlida är det i första hand du som ärver, och sedan era gemensamma barn. Särkullbarnets halvsyskon har ingen arvsrätt alls, då arvsrätten endast sträcker sig så långt som till kusiner.

Sammanfattningsvis behöver du inte varar orolig för att din mans särkullbarns halvsyskon kommer ärva efter honom om han går bort.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare