Ärver min systers man allt efter hon avlidit?

Hej!

Min syster har avlidit och var gift men det finns inga barn i äktenskapet, inte heller från tidigare förhållanden. Våra föräldrar finns inte i livet, men makens föräldrar lever. Vad jag förstår ärver maken min syster... men ärver han allt min syster lämnar efter sig? Tillfaller något mig, som är det enda syskonet till min syster?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagar om arv finns i ärvdabalken, (ÄB). Din syster var gift, men hade inga barn. Då tillfaller kvarlåtenskapen, alltså arvet, hennes make. (ÄB 3 kap 1 §). Du har alltså rätt i ditt antagande att han kommer att ärva allt. Inget tillfaller dig tyvärr.

När ärver man efter sitt syskon?

Som syskon ärver du inget då syskonets make är i liv. Hade han varit död skulle dina föräldrar och du ha ärvt henne. Eftersom de inte är i livet hade arvet gått till dig. (ÄB 2 kap § 2). Syskon och föräldrar tillhör den så kallade andra arvsklassen. De har alltså lägre prioritet vid arv än make och barn. Detta beror på att man i svensk rätt har valt att se den efterlevande maken som särskilt skyddsvärd, och i främst behov av tryggad försörjning då personens make avlider.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare