Ärver min svägerska efter mig?

Min son avlider. Jag har två barn. Ärver min svägerska efter mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns stadgade i ärvdabalken som är tillämplig lag för din fråga.

Vem ärver mig?

Om du inte upprättat något testamente när du avlider kommer den legala arvsordningen att tillämpas på din kvarlåtenskap. Den legala arvsordningen delar upp den avlidnes släktingar i tre olika arvsklasser som ser ut som följande.

I den första arvsklassen återfinns den avlidnes bröstarvingar, dvs barn eller barnens avkomlingar (2 kap. 1 § ÄB). Det är alltså dina bröstarvingar som i första hand har rätt att ärva när du avlider.

I den andra arvsklassen återfinns den avlidnes föräldrar, syskon och syskons avkomlingar. Arvet kan bara komma till den andra arvsklassen om den första arvsklassen är helt uttömd, dvs att det inte finns några släktingar i livet inom den första arvsklassen (2 kap. 2 § ÄB).

I den tredje arvsklassen återfinns den avlidnes mor- och farföräldrar samt mostrar, morbröder, fastrar och farbröder (2 kap. 3 § ÄB). Den tredje arvsklassen tillämpas endast om både den första och andra arvsklassen är uttömd och saknar arvingar.

Om man är gift har dock den efterlevande maken företräde framför arvsklasserna. Efterlevande make ärver exempelvis de gemensamma barnens andelar av arvet med fri förfoganderätt och barnen får tillgång till arvet först när även den andra föräldern avlidit. Särkullbarn har däremot rätt att få ut arvet direkt (3 kap. 1 § ÄB).

Har min svägerska arvsrätt?

En svägerska, dvs makes syster, brors fru eller ingift kvinnlig släkting har inte arvsrätt enligt den legala arvsordningen. Om du skulle avlida skulle din kvarlåtenskap att fördelas på dina barn alternativt din efterlevande make om du är gift med barnens andra förälder när du avlider. Om ett av dina barn avlidit före dig går dennes del av arvet till dennes eventuella barn. Om ditt barn inte har några barn kommer hela ditt arv istället att fördelas till ditt barn som är i livet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare