Ärver min mamma och halvsyskon lika mycket eller ärver bara en av dem?

Hej,

Jag undrar över arvsordningen vid halvsyskon.

Min biologiska mamma lever men min biologiska pappa är avliden sedan 15 år. På hans sida har jag ett halvsyskon, det är det enda syskonet jag har.

Nu undrar jag över hur arvsordningen skulle se ut vid mitt bortfälle. Ärver min mamma och halvsyskon lika mycket eller ärver bara en av dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kort svara på din fråga så skulle jag säga att ja, din mamma och halvsyskon ärver lika mycket i detta fallet. Jag förklarar nedan hur jag tänker och för att göra det använder jag mig av ärvdabalken (ÄB).

Kort om arvsordningen i allmänhet

I första hand är det den avlidnes barn som ärver (ÄB 2 kap. 1 §). Om den avlidne inte har några barn så ärver istället hens föräldrar (ÄB 2 kap. 2 § första stycket). Om båda eller någon av föräldrarna har dött är det istället syskonen som ärver (ÄB 2 kap. 2 § andra stycket). Om det istället handlar om ett halvsyskon så ärver denne endast sin förälders lott (ÄB 2 kap. 2 § tredje stycket). Detta gäller förutsatt att det varken finns testamente eller att den avlidne var gift.

Vad gäller i ditt fall?

Om du skulle gå bort är det alltså i första hand dina föräldrar som ärver efter dig. Arvet delas lika mellan föräldrarna (ÄB 2 kap. 2 § första stycket). Trots att din pappa redan gått bort innebär inte det att din mamma ärver allt utan istället går halva arvet till ditt syskon. Detta gäller alla barn till din pappa och alltså både hel- och halvsyskon (ÄB 2 kap. 2 § tredje stycket). Så precis som du skriver kommer din mamma ärva hälften och ditt halvsyskon kommer ärva den andra halvan eftersom er gemensamma pappa inte längre är i livet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Allt gott!

Mimmi JohanssonRådgivare