Ärver min avlidna fars fru eller jag och mina syskon min farmor?

Hej. Jag hade en farmor som gick bort för ca 2år sen och hon i sin tur hade 3 barn. Nu har min far gått bort och jag undrar vad som händer nu ang arvsrätt osv. Farfar lever inte längre heller. Min far har 4 barn varav jag är äldst. Min far var också gift med kvinnan som han har dom andra 3 barnen med, så änkan är inte min biologiska mor men jag och mina syskon har samma far. Vad händer nu, står änkan som närmast anhörig till min farmor eller gör vi barn det?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som rör arv och som jag kommer att utgå från i mitt svar finns i ärvdabalken (ÄB).

Som jag förstår det så gick din farmor bort för två år sedan och din far mer nyligen. Troligtvis har arvskiftet redan gjorts och rimligtvis delades det så att din far och hans syskon fick lika stora delar var då detta är huvudregeln, ÄB 2 kap 1 §. Den egendomen som din far ärvde av din farmor kommer i sådana fall att vara en del av arvet efter din far.

Om arvskiftet ännu inte skett är det du och dina syskon som ärver din farmor i din fars ställe, ÄB 2 kap 1 §. Din fars fru har däremot ingen arvsrätt.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare