FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/01/2018

Ärver man sin makes skulder?

Kommer jag som anhörig till min man ta över hans skulder, bl.a. på bil samt nyinköpt mobiltelefon efter att han nu går bort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). Enligt 1 kap. 3 § ÄktB råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder. I det fall du inte står med som låntagare på lånen kan du inte bli betalningsskyldig för din mans skulder.

Däremot påverkar din mans skulder resultatet vid bodelningen. Bodelning ska ske när ett äktenskap upplöses. Din mans skulder kommer då dras av från dennes tillgångar vilket kan resultera i att du erhåller en mindre summa än vad du hade gjort om din man inte hade skulder. I det fall din mans skulder överstiger dennes tillgångar kommer du som efterlevande make inte att bli skyldig att stå för resterande skulder.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare