Ärver man föräldrars syskon?

Ärver jag min morbror när hans fru dör? Finns inga barn eller syskon till honom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om du är arvsberättigad din morbror när hans fru dör. Således tolkar jag det som att din morbror redan har avlidit och att hans arv har tillfallit hans fru och att du alltså undrar om du får ta del av din morbrors arv när hans fru går bort. Tyvärr kan jag inte ge ett ja eller nej svar på din fråga, svaret beror nämligen på om din morbrors föräldrar (det vill säga dina morföräldrar) fortfarande är vid liv. Om så är fallet kommer din morbrors arv tillfalla dem. Om dina morföräldrar däremot inte är vid liv kommer du få ta del av arvet så länge inget testamente som säger någonting annat finns.

Med det sagt går jag i det följande lite mer i detalj igenom vad som gäller. I svaret går jag först igenom vart nånstans du ligger i turordningen för att få ta del av arvet. Därefter förklarar jag din rätt att ta del av arvet med beaktande av att arvet i första hand går till din morbrors fru.

Reglerna om arv återfinns i ärvdabalken (hädanefter förkortad ÄB).

Vilka som har rätt och när de har rätt till arv efter din morbror

För att avgöra vilka som har rätt till arv efter en avliden person utgår man från en i lagen uppställd turordning kallad arvsordningen. Arvsordningen består av tre stycken så kallade arvsklasser. För att arvet ska gå vidare från den första till den andra arvsklassen (o.s.v.) krävs det att de inte finns någon i den tidigare arvsklassen som kan ta del av arvet.

Den första arvsklassen består av den avlidnes släktingar i rakt nedåtstigande led, det vill säga i första dennes barn (även kallade bröstarvingar), barnbarn o.s.v. (2 kap. 1 § ÄB)

Som jag förstår omständigheterna som du har beskrivit dem i din fråga hade din morbror inga barn och således inte heller några barnbarn. Det innebär att det inte finns någon i den första arvsklassen som kan ta arvet efter din morbror och därför går det vidare till den andra arvsklassen.

Den andra arvsklassen består i första hand av den avlidnes föräldrar som arvet då delas lika mellan. Om någon av föräldrarna är död kommer den avlidnes syskon träda i den avlidne förälderns ställe. Skulle även detta syskon vara avlidet kommer dennes barn ta del av arvet istället. (2 kap. 2 § ÄB)

Som du har beskrivit omständigheterna i din fråga är det lite oklart huruvida din morbrors föräldrar (det vill säga dina morföräldrar) lever eller inte. Om de är vid liv är det i första hand de som har rätt till arvet efter din morbror. Om de inte är vid liv tillfaller arvet istället dina morföräldrars barn (det vill säga din morbrors syskon, alltså åtminstone din mor). Som jag förstår din fråga har dina morföräldrar dock inga barn vid liv. Det innebär att dina morföräldrars barnbarn istället kommer ha rätt att ta del arvet (det vill säga du och dina eventuella syskon samt eventuella kusiner till dig på din mors sida).

Din rätt att ta del av arvet efter din morbrors efterlevande frus bortgång

När din morbror går bort tillfaller hans kvarlåtenskap den efterlevande maken, det vill säga hans fru. (3 kap. 1 § ÄB)

Din morbrors fru ärver dock bara hans kvarlåtenskap med vad som kallas för fri förfoganderätt. Det innebär i princip att hon fritt får använda arvet, men det som blir kvar ska sedan tillfalla din morbrors egentliga arvingar i första och andra arvsklasserna. Hans fru får således inte testamentera bort arvet utan det som finns kvar av det när hon går bort kommer tillfalla antingen dina eventuella morföräldrar eller dig, dina eventuella syskon och kusiner på din mors sidan enligt vad jag beskrivit ovan. (3 kap. 2 § ÄB)

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare