Ärver man av sin förälder trots att man inte är svensk medborgare?

Särkullsbarn, brittisk medborgare, bosatt i England, svenska föräldern (bosatt i Sverige) avlider sist. Inget testamente. Vilken arvsrätt har hen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du är ett särkullbarn som är brittisk medborgare, din ena förälder har nu gått bort som bor i Sverige och du undrar då om du har rätt att ärva.

I Sverige är huvudregeln att bröstarvingar (barn) ärver sina föräldrar (2 kap 1 § Ärvdabalken). Att barn och föräldrar inte är medborgare i samma land påverkar inte deras rätt till arv.

Vilket land lag om arv ska tillämpas?

År 2015 trädde EU:s Arvsförordning i kraft, denna fastslår att lagen i det land som den avlidne haft sin hemvist tillämpas på arvet, enligt artikel 4. Eftersom din förälder var bosatt i Sverige är det därför svensk lag som ska tillämpas.

Din situation

Eftersom du är barn till din förälder har således rätt till arv enligt den svenska arvsordningen. Nu vet jag inte om du har några syskon men i sådana fall ska ni dela arvet lika mellan er.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare