Ärver jag som enda särkullsbarn allt efter min far?

Vem ärver min far? Mina föräldrar är skilda och min far har gift om sig med en kvinna från filippinerna, de har inget äktenskapsförord, testamente eller nåt annat skrivet. Hon har minst 2 barn med någon annan karl, ej med min far. Han har inte adopterat någon. Jag är enda biologiska barnet till min far och nu är min fråga; ärver jag ensam honom när han dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring arv hittar du i ärvdabalken (ÄB). Eftersom du skriver att din far inte har skrivit något testamente så gäller arvsordningen i lagen.

Du ärver din far ensam om du inte avstår din arvsrätt

Eftersom din far är gift så har hans fru rätt till hans kvarlåtenskap enligt 3 kap 1 § ÄB. Detta gäller dock inte i ditt fall eftersom du inte är barn till din fars fru. Istället har du som din fars enda bröstarvinge ensam rätt att ärva din far om du inte avstår din rätt till arvet. (3 kap 1 § och 2 kap 1 § ÄB)

Du har alltså ensam rätt till arvet efter din far om du inte väljer att avstå rätten till ditt arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare