Ärver jag min sambos hus om han går bort?

Hej

Jag är sambo med min pojkvän o bor i det hus han köpt innan vi träffades. Han har inga barn, bara en bror och båda föräldrar. Vad händer med mig om han skulle avlida? Kan hans bror och föräldrar göra anspråk på huset? Blir jag bostadslös då? Kan han på nåt sätt skriva nån form av testamente så att jag kan "ta över" huset om han dör? Eller kan man be hans bror att skriva nån form av bevis på att han inte tänker göra anspråk på huset?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor ärver inte varandra utan det är istället din sambos föräldrar som kommer ärva honom. Om båda föräldrarna är i livet ärver de hälften var, skulle bara en av de leva är det den föräldern som ärver allt. Ifall ingen av föräldrarna är i livet går arvet vidare till brodern. Se här.

I vissa fall kan du som sambo ha rätt att överta bostaden men du måste då ersätta dödsboet för värdet av bostaden.

Precis som du själv skriver så går det att lösa genom att din sambo skriver ett testamente där det framgår att han vill att det är du som ska ärva huset för det fall han skulle avlida.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare