Ärver jag min icke biologiska farfar?

Min far gick bort 2014. Sen gick min farmor bort 2018. Bouppteckning med några frågetecken är gjord men inget arvskifte. Farmor var omgift med ny make utan egna barn och dom fick inga tillsammans nu har han gått bort i corona. Min fråga då är om vi ärver honom med fastän han inte är våran biologiska farfar han har en syster i livet tror jag vet inte om hon har några barn eftersom dom inte höll kontakten med varandra.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar regler som återfinns i ärvdabalken (ÄB).

Vid fördelning av arv, ska arvet i första hand gå till den avlidnes alla bröstarvingar (barn) som får dela lika på den kvarlåtenskap som den avlidne lämnat efter sig, (2 kap. 1 § ÄB). Detta eftersom arvlåtarens barn är en del av den s.k. första arvsklassen.

Eftersom din farmors nya make inte var er biologiska farfar innebär det att du inte kommer att ärva honom. Oavsett hur nära kontakt han hade med sin syster är det hon som kommer ärva honom, eftersom avlidna föräldrars avkomling ärver i förälderns ställe, alltså syskon till den avlidne (2 kap. 2 § 2 st ÄB). Detta eftersom arvlåtarens föräldrar och deras avkomlingar är en del av den s.k. andra arvsklassen.

Om din farmors nya make hade adopterat din farmors avkomlingar (alltså din pappa), hade avkomlingar från din pappa (du) även ärvt er farmors nya make. Detta eftersom adoptivbarn jämställs med biologiska barn, (4 kap. 21 § föräldrabalken).

Hade din farmors nya make inte haft en syster och till det inte skrivit något testamente, hade hans kvarlåtenskap istället gått till Allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare