Ärver jag min farbrors maka?

Min pappa är död. Min farbror har dött nu och har en maka. Ärver jag någon del när makan dött? Isåfall vilken turordning blir det då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag hänvisa till ärvdabalk (1958:637) (ÄB) vilken är den del av lagen som reglerar arv.

Vilken är turordningen?

Turordningen är sådan att din farbrors maka ärver din farbror när han har dött eftersom de är gifta. Detta gäller så länge din farbror inte har några barn från ett tidigare förhållande, alltså barn som din farbrors maka inte är mamma till. Eventuella sådana barn ska i sådana fall ärva din farbror (3 kapitlet 1 § första stycket ÄB). Om det inte finns några sådana barn och din farbrors maka får arvet efter din farbror så kan man säga att hennes framtida arv nu består till hälften av hennes egna arv och till hälften av arvet från din farbror. Detta kommer spela en viss roll nedan.

Hur blir då turordningen när din farbrors maka dör? Jo, när din farbrors maka dör så kommer arvsfördelningen se ut såhär:

1. Om din farbror och hans maka har gemensamma barn kommer dessa att ärva. Om dessa barn inte längre lever men de i sin tur har egna barn kommer dessa istället att ärva (alltså din farbrors och hans makas barnbarn) osv i rakt nedstigande led (2 kapitlet 1 § ÄB). Är det så att din farbrors maka har barn som din farbror inte är pappa till kommer de dela lika med resten av sina syskon på hälften av makans arv (den del av arvet som inte är arvet efter din farbror). Den andra hälften kommer ärvas av din farbrors efterlevande.

2. Om din farbror inte har några barn kommer hälften av din farbrors makas arv att ärvas på din farbrors sida. Näst på tur i turordningen, om din farbror inte har några barn, är din farbrors föräldrar (2 kapitlet 2 § första stycket ÄB).

3. Är din farbrors föräldrar döda kommer din farbrors syskon istället att ärva. Eftersom det framgår av din fråga att din farbror har en bror (din pappa) skulle alltså han ha ärvt din farbrors del av makans arv om han varit i livet. Finns det fler syskon ska dessa dela lika. Eftersom din pappa är död kommer istället du att träda i din pappas ställe och få ärva det som din pappa skulle ärvt om han hade levt (2 kapitlet 2 § andra stycket ÄB). Har din pappa fler barn än du ska ni dela lika på arvet.

Kommer du ärva något när din farbrors maka dör?

Ja, eller det finns i alla fall en möjlighet att du kommer ärva henne. Du har möjlighet att ärva hälften av din farbrors makas arv (den del som finns kvar efter din farbror och som ärvts av makan. Den andra hälften kommer ärvas på makans sida till hennes föräldrar/syskon osv). Att du ska få ärva förutsätter att din farbror inte har några barn och inga föräldrar i livet. Näst i turordningen är nämligen din farbrors syskon, alltså din pappa. Eftersom din pappa är död kommer du att ärva den del han skulle ha ärvt.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Sanna WallRådgivare