Ärver jag min biologiska pappa eller min styvpappa?

Hej!

Jag har vuxit upp med enstyv pappa som inte har adopterat mig.Jag har alltså en annan pappa som är min biologiska pappa.

Hur blir det när de avlider ärver jag båda eller en eller ingen?

Fick veta det för 20 år sedan . Jag är 58 år nu och det börjar kännas lite knepigt och ingen vill riktigt svara hur det kan bli,

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kommer jag ärva min biologiska pappa eller min styvpappa?

Enligt den legala arvsordningen är det ens bröstarvingar, dvs barn, som är de närmsta arvingarna och de som därmed i första hand är arvsberättigade (2 kap. 1 § ärvdabalken). Till bröstarvingar förstås biologiska barn och adoptivbarn, men inte styvbarn.

Det innebär att du kommer att ärva din biologiska pappa när han avlider. Du kommer inte att ärva din styvpappa eftersom han inte är biologisk förälder till dig och inte heller har adopterat dig. Om din styvpappa skulle adoptera dig skulle du ärva honom istället för din biologiska pappa (jämför 4 kap. 21 § föräldrabalken).

Kan man ändra arvsförhållandena?

Om din styvpappa vill att du ska ärva honom när han avlider kan han upprätta ett testamente och på så sätt ge dig arvsrätt. Det är även möjligt att genomgå vuxenadoption om det bedöms finnas särskilda skäl (4 kap. 4 § föräldrabalken).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare