Ärver halvsyskon lika mycket som helsyskon?

Enda arvingar till bortgången person är ett syskon och ett halvsyskon. Ärver de lika mycket eller delas arvet så att helsyskonet får 75% och halvsyskonet får 25%?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sammanfattning

Arvet fördelas så att helsyskonet får 75 % och halvsyskonet får 25 %. Detta gäller dock endast i den mån de avlidne inte skrivit något testamente. Har den avlidne skrivit ett giltigt testamente och de enda arvingarna är syskon till den avlidne ska i princip testamentet följas.

Utredning

Frågor om arv regleras i främst Ärvdabalken (ÄB).

Av ÄB 2:2 st. 1 framgår att om den avlidne inte hade några barn, så ska den avlidnes föräldrar få hälften var av arvet. Av ÄB 2:2 st. 2 framgår att om någon av föräldrarna är död, så ska den förälderns hälft delas mellan den avlidnes syskon. Av ÄB 2:2 st. 3 framgår slutligen att om den avlidne hade halvsyskon, så ska dessa ta del av den hälft som skulle ha tillfallit dess förälder. Detta innebär sammantaget att i den mån någon av föräldrarna är död, så ska den förälderns barn dela lika på den förälderns hälft.

När de enda arvingarna till en bortgången person är ett (hel)syskon och ett halvsyskon så ärver de således enligt följande:

Helsyskonet ärver hela den andel som skulle gått till den av föräldrarna som inte hade några särkullbarn plus hälften av den andel som skulle gått till den av föräldrarna som hade ett särkullbarn. Detta blir hälften (50 %) plus hälften av hälften (25 %), alltså sammanlagt 3/4 eller 75 % av arvet.

Halvsyskonet ärver endast hälften av den andel som skulle gått till den av föräldrarna som hade ett särkullbarn. Det blir hälften av hälften, alltså 1/4 eller 25 % av arvet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare