FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/10/2018

Ärver halvsyskon?

Jag har tre halvsyskon, två på mors sida (a,b) och ett på Fars sida(c). Far adopterade (a,b) och räknades vid hans bortgång som syskon. Nu undrar jag vad som händer vid min bortgång, har själv Inga barn. Kan jag testamentera bort mina tillgångar till någon organisation eller stiftelse.

Mvh Greger

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Då frågan avser arv, är Ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

I ditt fall är 2 kap. 2 § 3 st. ÄB tillämplig. Den föreskriver att då det inte finns några helsyskon och fadern samt modern är avlidna, tillfaller arvet halvsyskonen. Eftersom samtliga halvsyskon är på din faders sida (då han adopterade a och b) delar då dina tre halvsyskon på hela ditt arv. Dvs, har du tillgångar på 60 tusen kronor, får dina tre syskon 20 tusen kronor vardera.

Då du inte har några barn, kan du testamentera bort hela din kvarlåtenskap, då det enbart är barn (bröstarvingar) som har rätt till sin laglott, 7 kap. 1 §. ÄB.

Med vänlig hälsning.

Filip BraunRådgivare