Ärver en make före syskon?

Jag och min man är gifta sedan 10 år.Han har inga barn jag ha fyra .Är det jag ensam som ärver honom. Han har sex syskon . Has föräldrar är inte i livet Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du ärver din man eller om hans syskon ärver honom. Eftersom det handlar om arv blir ärvdabalken tillämplig.

Vem ärver min man?

Du, hans fru, kommer att ärva din man med fri förfoganderätt. Detta innebär att du kan använda det som din man efterlämnar, men det kommer inte att ingå i det arv du efterlämnar till dina barn. När du avlider kommer i stället din mans syskon ärva en andel av ditt arv som motsvarar din mans andel av bodelningen som sker vid hans död (3 kapitlet 1 § 1 stycket och 3 kapitlet 2 § ärvdabalken).

Jag använder ett räkneexempel för att förklara. Om din man vid sitt dödsfall hade tillgångar värda 400 000 kr och du hade 600 000 kr blir din mans andel 400 000 / (600 000 + 400 000) = 4/10. Du ärver hans 400 000 kr och använder dessa med fri förfoganderätt tills du går bort. Om dödsboet du efterlämnar exempelvis är värt 500 000 kr får din mans syskon ett efterarv värt 4/10 av 500 000, alltså 200 000 kr.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare