Ärver barn förälder som inte har vårdnaden?

Hej, jag undrar en sak kring arv. Min förälder är ensamstående och jag är ensambarn, vad händer när min förälder som ej har vårdnaden om mig dör, får jag ta del av dennes arv då? Eller har jag ingen rätt till de?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör arvsrätt och regler om detta finns i ärvdabalken (ÄB).

Har du rätt att ärva den förälder som inte har vårdnaden?

De som i första hand har rätt att ärva är den avlidnes bröstarvingar (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Med bröstarvingar menas barn, barnbarn osv. Inom arvsrätten görs ingen skillnad mellan om föräldern har haft vårdnaden eller inte. Så länge man är någons biologiska eller adopterade barn ärver man. Det är dock viktigt att påpeka att den förälder som inte har vårdnaden kan upprätta ett testamente som förändrar den legala arvsordningen. Bröstarvingar har dock alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av det arv bröstarvingen skulle ha fått om det inte funnits ett testamente. Föräldern som inte haft vårdnaden kan alltså bara testamentera bort hälften av sina tillgångar (7 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattningsvis

Du har rätt att ärva den förälder som inte har vårdnaden. Skulle ett testamente ha upprättats har du ändå rätt till hälften av det arv som du skulle fått enligt den legala arvsordningen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Ellinor BäckströmRådgivare