Ärver avliden arvtagares make eller barn först?

En morfar har gått bort. Hans dotter är död. Ärver hennes make eller går arvet direkt till barnbarnen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till lawline med din fråga. Makar kan ärva varandra före gemensamma barn enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). I det här fallet gäller dock inte detta eftersom det är morfar som dött och inte hans dotter. Istället ärver dotterns barn vad hon skulle ha ärvt enligt 2 kap. 1 § andra stycket ÄB. Om dottern var enda barnet eller hennes syskon är döda utan barn kommer hennes barn att ärva allt efter morfar. Detta gäller så länge det inte finns ett testamente som ger någon annan rätt att ärva en del av morfars tillgångar och detta är giltigt (10 kap. 1 § ÄB).

Hoppas detta besvarar din fråga!

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare